Att ta hand om en släktings frånfälle är ingen munter uppgift. Förutom det tråkiga i att aldrig mer få träffa sin släkting, tillkommer allt det praktiska kring en begravning. Lyckligtvis har man mycket hjälp av en begravningsbyrå, men vissa saker måste ändå klaras av själv. Till de hör att frakta bort den dödes ägodelar och att städa ur bostaden.
Bodde den döde i en bostadsrätt ska lägenheten säljas, och då måste den först göras fin för visningar. Men möblerna ska helst vara kvar, för att lägenheten ska se fin ut. Därefter ska allt ut och lägenheten ska flyttstädas, vilket innebär extremt noggrann städning ner i minsta detalj.
Är det en hyresrätt som ska städas ur gäller att lägenheten töms och därefter flyttstädas och här gäller samma krav på noggrannhet som i en bostadsrätt, annars kommer hyresvärden att ta in en städfirma som flyttstädar, och du får stå för fakturan.
Och är det ett helt hus som ska tömmas och städas...ja, då har du en del jobb framför dig. Som synes vad gäller alla dessa tre scenarior så är det en hel del tungt arbete inblandat när man ska städa ur ett dödsbo. Förutom själva bostäderna tillkommer det ju förråd, garage, uthus och så vidare. Många mobiliserar hela släkten och går det att göra är det ju jättefint.
Men vad gäller själva städningen kan det faktiskt vara bra att anlita proffs, för att det ska bli så bra det bara kan. Att beställa en rejäl flyttstädning från en städfirma kostar en slant, men inte så mycket, och med tanke på arbetsinsatsen man besparas så är det värt pengarna flera gånger om. Dessutom ger städhjälp rätt till RUT-avdrag med 50% av arbetskostnaden så du kan räkna med att kostnaden inte kommer att bli särskilt stor. I Stockholm finns många duktiga städfirmor som konkurrerar om samma kunder, så en hälsosam konkurrenssituation råder, vilket såklart är till kundernas fördel.
Vid en flyttstädning fixas allt. De flesta städfirmor i Stockholm håller sig till Mäklarsamfundets standardlista för flyttstädning, som skapats för att undvika missförstånd mellan den som flyttstädar och den som ska flytta in. Checklistan är ingen lag, utan något man kommer överens om. Listan betraktas dock som standard i mäklarbranschen och har man städat bostaden efter punkterna i den kan den som flyttar in inte räkna med att kunna klaga på någonting. En städfirma tar dessutom hand om alla eventuella diskussioner och klagomål efter en städning. Det är vanligtvis ingen som argumenterar mot en städfirma när det kommer till städning, så det brukar ordna sig rätt snabbt, förutsatt att man valt en professionell och seriös städfirma vill säga.
Har du ansvaret för en släktings dödsbo och känner att du inte hinner eller orkar med allt, anlita en städfirma för att få hjälp med städningen. Sett till vad det kostar är det värt det hundra gånger om. Efter att ha flyttat ett helt bohag är en flyttstädning ett berg att bestiga, och att slippa göra det är en välsignelse. Till en väldigt låg kostnad sett till arbetsinsatsen kan du befria sig själv från den bördan.
Här finns ett företag som erbjuder städtjänster i Stockholm: https://www.städningstockholm.net.